Musikkskaper

Selv om L. Ron Hubbard aldri regnet seg som profesjonell musiker i ordets strengeste forstand, er hans musikalske prestasjoner på ingen måte ubetydelige. Som visesanger på radioen i 1930-årene, hadde han en gang et program som Arthur Godfrey senere overtok, og han fortsatte å komponere og opptre hele resten av sitt liv.

I 1970-årene organiserte, instruerte og orkestrerte han for flere utøvende grupper, og dette arbeidet resulterte i et antall skarpsindige essay. Det omfatter hans analyse av country and western, flamenco, tradisjonell orientalsk musikk, og til og med rock (som han observerte at var i ferd med å bli stadig mer primitiv). Av hans egne komposisjoner i denne perioden er hans nyskapende blandinger av moderne jazz, reggae og calypso bemerkelsesverdige, så vel som hans moderne bruk av tradisjonelle spanske og orientalske former. Svært nyskapende er også hans beskrivelse av det han kalte «lovene for proporsjonal lyd», der lignende instrumenter med små forskjeller i klangfarge ble brukt til å overvinne det gamle og vanskelige problemet med instrumentell nøytralisering, dvs.at lyden av ett instrument «druknet» et annet, uavhengig av volumet. Selv om fagfolk har utviklet ulike botemidler, var L. Ron Hubbard faktisk den første som både tok problemet fra hverandre og definerte løsningen på det. Sluttresultatene av slike musikalske nyskapninger var svært imponerende. En av tidens kritikere skrev faktisk at L. Ron Hubbard løser «et problem som folk som Buddy Rich og selveste Woody Herman ikke klarte å løse. Det vil si å fokusere energien til et lite jazzorkester i et storband, en bedrift som er på linje med å temme atomet».

Det neste musikalske produktet fra L. Ron Hubbards hånd var på samme måte både fantasifullt og nyskapende: et lydspor til hans bestselgende roman Battlefield Earth. Albumet med tittelen Space Jazz, var det første albumet som til fulle utnyttet mulighetene ved et Fairlight Computer Musical Instrument. Han brukte spesielt Fairlighten til å «sample» naturlige lyder, og presenterte så disse lydene gjennom tangentene som toner. Derfor er Space Jazz et intrikat mønster av pistolskudd, klirrende flasker og slike ting som hører med til historien – men alt sammen vevd inn i perkusjon og rytme. Albumet inneholder tretten komposisjoner av L. Ron Hubbard, inspirert av figurer og viktige hendelser i romanen. Albumet har også gjesteopptredener av jazzlegendene Chick Corea og Stanley Clarke, så vel som den like legendariske Rolling Stones-pianisten Nicky Hopkins.

Gitt den bitende satiren som finnes i boken, var det passende at L. Ron Hubbard valgte hardrock til det neste albumet, Mission Earth. Den alltid nyskapende Edgar Winter var med på albumet, og singelen fra det, «Cry Out», ble senere brukt av miljøvernforkjempere som kampsang for å stoppe ukontrollert forurensning. Men albumet huskes spesielt for L. Ron Hubbards dengang svært originale bruk av «motrytmer» – noe som vil si en andre rytme som ligger under trommene, og vanligvis med en dypere lyd. Derfor det følgende: «Denne motrytmen ville bølge på nøyaktig samme måte som resten av slagene.»  Resultatet var, som Winter selv bemerket: «Det gikk langsomt opp for oss at vi var i ferd med å skape en helt ny lyd, med en full symfonisk bakgrunn til en svingende rockegruppe.»

Det siste albumet fra L. Ron Hubbard, The Road to Freedom, gjenspeiler mr. Hubbards ofte gjentatte maksime: «Musikk er virkelig et språk alle forstår.» I dette tilfellet bruker han det til å formidle fundamentale sannheter som finnes i Scientology. På denne måten inneholder albumet religiøs musikk i Scientology stil. Her deltar igjen Scientologister fra underholdningsbransjen. The Road to Freedom inneholder også en vokalopptreden fra mr. Hubbard selv på den siste sangen, som har den svært passende tittelen «Takk for at du hørte på». 

For hele samlingen av informasjon om mr. Hubbards musikalske arv, se utgaven i L. Ron Hubbard-serien, Musikkskaper: Komponist og utøver.

L. Ron Hubbards musikkværelse inneholder hele hans samling av musikk-instrumenter, inkludert orgler, synthesizere og en rekke eksotiske gjenstander samlet gjennom en livstid med reising over hele kloden