Fotograf

Fotografi betyr, som L. Ron Hubbard likte å påpeke, «å skrive med lys», og tatt i betraktning den måten hans egne fotografier kommuniserer på, er dette uttrykket svært treffende.

Han studerte kameraet ivrig gjennom hele ungdommen, og karrieren hans startet for alvor på slutten av 1920-tallet med en rekke anerkjente studier tatt under reiser i Kina og det sørlige Stillehavet. Bildene var fullstendig profesjonelle og ble senere kjøpt av National Geographic. Da han vendte tilbake til De forente stater, fortsatte han en svært profesjonell karriere både som fotojournalist for lokale aviser og, på freelance-basis for mange forskjellige nasjonale publikasjoner. Blant de sistnevnte var hans arbeid for tidsskriftet for flyentusiaster, The Sportsman Pilot, mest bemerkelsesverdig.

Med starten på hans formelle forfatterkarriere i 1933, kom Hubbards fotografiske arbeid litt i bakgrunnen. Likevel fant man ham i senere år regelmessig bak kameraet. Han tok blant annet reklamefotografier for flere europeiske organisasjoner, og landskapsbildene hans fra Sør-England fikk mye ros.(De sistnevnte ble til slutt valgt ut blant 3300 innsendte bilder til Den internasjonale fotoutstillingen i Nantes.) Hubbards fotografier fra denne perioden ble også valgt ut til en utstilling i Versailles Salon International d’Art Photographique, og ble senere også offentliggjort i L. Ron Hubbards fotokalendere.

I 1975 fortsatte han dette arbeidet på øya Curaçao i De nederlandske Antillene der det bare et par dager etter at han hadde ankommet, ble rapportert: «Herr Hubbard får med sin profesjonelle nøyaktighet de bildene han ønsker, det ene etter det andre, med en produksjonshastighet på mer enn 7000 fotografier siden han først begynte å ta bilder her på Curaçao.»

Da han vendte tilbake til De forente stater i 1976 for å etablere et hjem i det sørlige California, tok L. Ron Hubbards fotografiske karriere en helt ny vending: opplæring av fotografielever. Som et resultat av dette undervisningsarbeidet, kom hans beskrivelse av alle de vesentlige trinnene som fotografen må ta, for å sikre seg et vellykket bilde – inkludert den ofte oversette innledningen som består i å se for seg eller forestille seg bildet på forhånd. Eller som et alternativ rådet han fotografer til å lære seg øyeblikkelig å gjenkjenne et bilde. I begge tilfeller – og i dette ligger fellesnevneren for hele L. Ron Hubbards kunstneriske arbeid – må fotografer lære å «få bildet til å si noe». Som en del av opplæringsprosessen fikk alle studentene æren av en personlig gjennomgang av sine fotografier av L. Ron Hubbard. I tillegg til de mer vanlige punktene om komposisjon og lyssetting, fortsatte han typisk nok alltid å understreke nøkkelbegrepet kommunikasjon: Hva var det bildet sa, om det sa noe som helst? Fra denne instruksjonsperioden kom også hans standardtestprosedyrer for både utstyr og film, og hans klargjøring av det lenge misforståtte emnet komposisjon.

I dag er den endelige samlingen av hans fotografiske arbeider omhyggelig satt sammen i utgaven i L. Ron Hubbard-serien Fotograf: Å skrive med lys og i Bilder fra en livstid: En fotografisk biografi. I alt blir mer enn 600 fotografier presentert, fra hans tidligste bilder med en enkel Kodak Brownie til hans senere arbeid i Sør-California. Inkludert er selvfølgelig flere utvalgte bilder fra hans berømte Kina-serie, hans prisbelønte bilder av den engelske landsbygda, og alt annet som definerte hans arbeid som «å skrive med lys».

L. Ron Hubbards kameraværelse inneholder en samling av fotografisk utstyr samlet gjennom rundt seksti år med «å skrive med lys»